Reklama
 
Blog | Jan Pulkrábek

Finanční gramotnost 1910

Na českých základních školách začala být vyučována finanční gramotnost (viz Respekt 40/2010). Mohlo by se zdát, že jde o zbrusu nový předmět, ovšem pohled do sešitu s početními úkoly Eduarda Dvořáčka, žáka měšťanské školy v Bystřici nad Pernštejnem, z roku 1910 ukazuje, že finanční gramotnost byla v osnovách coby součást matematiky už za Rakouska-Uherska.

A) 41letý kapitalista hodlá v den 50. narozenin odevzdati sirotčinci dar 10.000 K. Kolik uloží hned v bance na 4 % při pololetním úrokování složitém?

B) Dědictví nezletilého dítka vzrostlo při 4% složitém úrokování za 12 let na 18.945 K; jak veliké bylo původní dědictví?

C) Dne 16. června byla bankéři ke koupi rakouská stříbrná renta normální 2.000 K, ale bez kuponu nejblíže splatného nabízena. Kolik K náhrady odečetl bankéř z kursovní hodnoty a kolik vyplatil? (Kurs 99,65, úroky 4,2 % 1. dubna a 1. října.)

Reklama

D) Hospodyně určila si na cukr ročně 69 K 12 h počítajíc 1 kg à 80 h; v měsíci červenci zdražil se cukr o 16 h. Kolik kg cukru je hospodyni koupiti měsíčně, aby vydání za cukr se nezvýšilo?

E) Otec chce pro svou 8letou dcerušku uložiti jistinu do spořitelny; kolik K je mu při 4 % pololetního složitého úrokování uložiti, aby dcera ve 20. roce věku svého dostala 10.000 K?

F) Hospodyně se dočetla, že ½ kg kamenného uhlí vydá skoro tolik tepla jako 1,2 kg bukového dříví. a) Váží-li 1 m3 bukového dříví 395 kg, kolik kg dříví nahradí 1 q uhlí? b) Oč je topení dřívím bukovým na venkově dražší než uhlím, je-li 1 q uhlí za 2 K 24 h a 1 m3 bukového dříví za 8 K 88¾ h?

G) Kolik bylo platiti hotově za 3 sudy rafinády (cukru) brutto 2.520 kg, tara 198 kg, netto 100 kg à 56 K 50 h buď za 3 měsíce, nebo s 2 % skonta?

 

ŘEŠENÍ:

A) 7.001 K 59 h.

B) 11.832 K 99 h.

C) Odečetl 24 K 50 h a vyplatil 1.968 K 50 h.

D) 6 kg.

E) 6.217 K 21 h.

F) a) 240 kg; b) 3 K 16 h.

G) 1.285 K 69 h.