Reklama
 
Blog | Jan Pulkrábek

Epický anachronismus Alfonse Muchy

V současných sporech okolo Slovanské epopeje se neustále přetřásají právní a morální nároky Prahy a Moravského Krumlova na Muchův cyklus. Zcela stranou však zůstává otázka, jestli je po umělecké stránce vůbec o co stát.

Zrekapitulujme si na začátek některé z milníků moderního umění:

 

1874 – první impresionistická výstava

Reklama

1893 – Edvard Munch maluje Výkřik

1905 – na pařížském Podzimním salonu se rodí fauvismus, vzniká expresionistická skupina Die Brücke

1907 – Pablo Picasso maluje Avignonské slečny

1909 – Filippo Tommaso Marinetti uveřejňuje Futuristický manifest

1911 – v Mnichově je založena expresionistická skupina Der blaue Reiter

1912 – František Kupka maluje Dvoubarevnou fugu

1913 – Kazimir Malevič maluje Černý čtverec

1916 – v curyšském kabaretu Voltaire se rodí dadaismus

1917 – vzniká skupina De Stijl v čele s Pietem Mondrianem

1924 – André Breton uveřejňuje Surrealistický manifest

 

Člověk nemusí být historikem umění, aby poznal, že Muchova Slovanská epopej z let 1910–1928 zůstala těmito tvůrčími výboji nepoznamenána a pevně tkví v malbě období historismu, tzn. již několik desítek let překonaného stylu. Jenže ani v jeho kontextu nejde o nějak zvlášť převratné dílo. Mucha, skvělý afišista, se ve velkém formátu ztrácí: i neškolené oko odhalí stereotypně se opakující kompoziční řešení nebo figurální typy.

Anachronismus a jisté neumětelství Muchovy Slovanské epopeje jsou ovšem dokonale zastřeny vlasteneckým obsahem, rozměry a časem, který jejímu namalování Mucha věnoval. To vše je sice z lidského hlediska obdivuhodné, ale rozhodně nejde o záruku umělecké kvality. Z pohledu běžného návštěvníka je to však jedno, do Moravského Krumlova se totiž stejně nejezdí za uměním, nýbrž právě za pomalovanými metry čtverečními.

Pokud Slovanská epopej zůstane v Moravském Krumlově, Praha o žádný umělecký skvost nepřijde. V hlavním městě je k vidění spousta lepších děl, a to včetně špičkových prací samotného Muchy. Pokud Praha tvrdošíjně trvá na přesunu obrazů, jde jí výhradně o peníze z turistického ruchu. Jenže  turistů je už dnes v metropoli jako švábů na dortu. Moravskému Krumlovu v tomhle směru Slovanská epopej bez ohledu na svou spornou uměleckou kvalitu pomůže mnohem více.