Reklama
 
Blog | Jan Pulkrábek

Lesk a bída maturitní generálky

Spíš jenom ta bída. Místo původně plánovaných dvou hodnotitelů bude písemnou práci opravovat pouze jeden a slíbená stovka za písemku se smrskne na 75,– Kč.

V pondělí a úterý proběhne na desítkách středních škol u nás generálka státních maturit. Oproti původním plánům, které byly učitelům prezentovány na školení, však písemné práce nyní ani při prvních ostrých státních maturitách nebudou opravovat dva hodnotitelé, ale pouze jediný. Zavedení dvou hodnotitelů přitom bylo jedním z mála pozitiv, která státní maturity přinášely. Přestože dva hodnotitelé nemohou zaručit, že všem studentům bude měřeno stejným metrem (k tomu by bylo zapotřebí, aby anonymizované práce opravovali učitelé z jiné školy – jak jsem si ověřil na školení při opravě vzorových prací, kolegové ze středních odborných učilišť bývají, mírně řečeno, velmi benevolentní), přece jen šlo o významný posun směrem k větší objektivitě hodnocení.

Maturitní generálka tak v podstatě zcela ztrácí svůj smysl. Zkuste si představit, že by na divadle herci zkoušeli Shakespeara, ale představitel Romea by musel současně hrát i Julii. Nebyla by taková generálka absurdní a zbytečná?

Nesnižuje se ovšem jenom počet hodnotitelů, ale i jejich odměna, prý proto, že když písemnou práci opravuje pouze jeden člověk, odpadá čas nutný pro shodu hodnotitelů. To je ovšem naprostý nesmysl. Dva hodnotitelé nejenže případné nedostatky písemné práce objeví rychleji, ale zároveň snáze dospějí k závěrečnémi verdiktu. Každý, kdo někdy opravoval slohové práce, totiž ví, že není ani tak náročné opravit chyby, jako celou práci pokud možná nestranně ocenit známkou. Jeden hodnotitel tudíž nebude mít méně, nýbrž více práce, a proto by měl logicky dostat vyšší odměnu.

Reklama

Než se ozvou námitky, že jde o starou známou učitelskou písničku, chtěl bych bych připomenout, že v tomhle případě není na vině krize, na kterou se dnes svaluje kdeco, nýbrž hospodaření státní firmy CERMAT. Tolik let za přemrštěné peníze vymýšlela státní maturitu, navíc s neslaným nemastným výsledkem (dodnes jsem nepochopil, proč celá věc nebyla svěřena nějaké soukromé firmě s odpovídajícím know-how, která by vše nepochybně zvládla za zlomek dnešní ceny), že jí nakonec nezbyly pro ty, kteří na svých bedrech ponesou nejtěžší břemeno. Slíbené peníze, o které dnes budou učitelé ukráceni, navíc nepůjdou na umazání státního dluhu, protože už byly dávno neprůhledně a nesmyslně utraceny. A nemusím snad připomínat, že to byly peníze z našich daní.

Abych si pořád nestěžoval, pro pány z CERMATU tu mám jedno téma na písemnou práci z češtiny, jež by mohli zařadit do prvních ostrých maturit: „S jakým nadšením může pracovat člověk, který dělá za dva lidi, ale dostane jen tříčtvrteční odměnu?“ Doporučený slohový útvar: úvaha. Úroveň obtížnosti: raději základní, protože odpověď je tak zřejmá, že ji ani obzvláště nadaný maturant na více jak 200 slov nenatáhne…